Bemiddeling

Soms ontstaat een situatie waarin de communicatie vastloopt tussen ouders en de school over het onderwijs en de ondersteuning van een leerling. SPPOH biedt de mogelijkheid een onafhankelijk bemiddelaar in te zetten om deze partijen weer met elkaar in gesprek te brengen. De bemiddelaar probeert de communicatie tussen de ouders en de school vlot te trekken, zodat zij weer verder kunnen met elkaar.

Dreigend conflict
Bemiddeling kan worden ingezet bij een dreigend conflict tussen ouders en school. De communicatie en de relatie zijn verstoord geraakt. Deze interventie is beschikbaar voor alle scholen en ouders waarbij de communicatie zeer stroef verloopt, dus ook voor situaties waarbij de leerling thuiszit. Betrokkenen willen de situatie niet juridisch oplossen, maar met elkaar in gesprek gaan.

Voorwaarden voor bemiddeling

  1. Het samenwerkingsverband is betrokken bij de casus. Er heeft minstens één MDO plaatsgevonden waarbij de adviseur van het samenwerkingsverband samen met school en ouders in gesprek is geweest.
  2. Er zijn (nog) geen juridische stappen ondernomen, zoals het indienen van een klacht, of de juridische stappen zijn stopgezet.
  3. Ouders en school zijn bereid om onder leiding van een onafhankelijk bemiddelaar weer met elkaar in gesprek te gaan.
  4. De hulpvraag aan de bemiddelaar is helder.

Kosten
Een bemiddelingstraject wordt bekostigd vanuit SPPOH. Er zijn dus geen kosten voor de school en de ouders aan verbonden.

Hoe werkt het?

  1. Adviseur, school en ouders vullen het aanmeldformulier in.
  2. Na een check door de adviseur neemt de betrokken manager een besluit over de aanvraag. Er wordt een bemiddelaar aan de casus gekoppeld.
  3. Er vinden gesprekken plaats. Richtlijn hierbij is een maximum van drie gesprekken. De bemiddelaar richt zich primair op het herstel van de communicatie en relatie tussen ouders en school – niet zozeer op een inhoudelijke oplossing voor de leerling.
  4. Wanneer ouders en school weer met elkaar in gesprek kunnen over een inhoudelijke oplossing, rondt de bemiddelaar de werkzaamheden af. De school en de ouders wordt gevraagd naar hun ervaringen.

Andere mogelijkheden
Onderwijsconsulenten zijn onafhankelijke deskundigen die samen met ouders en andere betrokkenen een inhoudelijke oplossing proberen te vinden voor leerlingen die vastlopen op school of thuiszitten.

Kijk voor meer informatie op www.onderwijsconsulenten.nl.

Via het Steunpunt Thuiszitters van SPPOH kan een casus waarin het specifiek om een thuiszittende leerling gaat, worden voorgelegd aan de ‘Advies- en doorbraaktafel’. Experts kunnen dan meehelpen om een passend aanbod voor een leerling te vinden.

Zie ook: Routeboek Verzuim en Thuiszitters.

Indien betrokkenen overwegen een klacht of bezwaar in te dienen, kunnen zij zich wenden tot de Stichting Onderwijsgeschillen. Als de klacht het samenwerkingsverband betreft of een van de andere partners, wordt de klachtenprocedure van de betreffende instelling gevolgd.