Online Tool startgesprek wordt niet langer aangeboden

4 september 2023 • 13:41
Na negatieve feedback in de evaluatie (mei '23) wordt de online Startgesprek tool vervangen door een Word-document startpakket. Samenwerking, structuur en afsluiting waren struikelblokken. Betrokkenheid blijft in de werkgroep voor verdere ontwikkeling

Uit de evaluatie van de online tool (mei ’23) kwam duidelijk naar voren dat een groot deel van de respondenten die de online tool heeft gebruikt, niet positief is over het gebruik van hiervan. De volgende elementen lijken daarvan de oorzaak te zijn:

  • Het is niet mogelijk met meerdere mensen vanuit één organisatie makkelijk in dezelfde voorbereidende module te werken.
  • Iedere module wordt afgesloten met het downloaden van een pdf die naar iedereen handmatig rondgestuurd moet worden en bovendien niet meer aan te passen is.
  • Er lijkt (in een aantal gevallen) behoefte te zijn aan een structuur voor het startgesprek, maar dan liever in een basisvorm aan de hand waarvan de school kan bepalen welke specifieke vorm het meest passend is voor het gesprek.

 

Al deze elementen kunnen niet (zomaar) worden verbeterd of opgelost in de vorm waarin de huidige online tool is ontwikkeld. Het is niet mogelijk de huidige website als gedeeld platform te gebruiken waarop makkelijk per school kan worden samengewerkt en het is ook niet mogelijk de voorbereidingsdocumenten in een vorm deelbaar te maken waarmee deze zowel overzichtelijk blijven als ook achteraf te bewerken zijn.

De werkgroep Startgesprek neemt bovenstaande kritische feedbackpunten serieus en heeft als doel zoveel mogelijk bij te dragen aan een positieve stimulering van de verdere ontwikkeling van het Startgesprek met de ketenpartners. Om deze redenen maakt de werkgroep de keuze de Online Tool niet langer aan te bieden.

Alternatief
In de maanden juni en juli heeft de werkgroep gewerkt aan een Word-document, zoals ook eerder gebruikt werd ter ondersteuning van het startgesprek. Hierin zijn de geleerde zaken verwerkt van de ontwikkeling van de online tool. Uitgangspunt voor het nieuwe formulier is dat scholen voldoende vrijheid hebben zelf te bepalen hoe dit document gebruikt wordt en er tegelijkertijd – door duidelijke voorbeelden van een handige toepassing en al bestaande filmpjes uit de tool – richting en duidelijkheid wordt geboden voor het gebruik van dit formulier. Dit laatste ook om te voorkomen dat het wiel steeds opnieuw uitgevonden moet worden.

Startpakket voor scholen
Het is een gezamenlijke afspraak tussen alle partners van het samenwerkingsverband dat elke school en elke ketenpartner het startgesprek voert. Scholen hebben zelf de ruimte om te bepalen hoe zij deze documenten inzetten en deelbaar maken. De documenten die we ontwikkelen, worden als losse documenten met een handleiding voor een mogelijke vorm van het gebruik hiervan aangeboden aan de scholen in een zogenaamd startpakket. Scholen en partners ontvangen dit startpakket in de eerste schoolweek na de zomervakantie.

Welke elementen worden behouden?
Een van de uitgangspunten van de huidige online tool is een goede voorbereiding per school en ketenpartner. Ook in deze nieuwe vorm besteden we hier aandacht aan door een begeleidend voorbereidend document op te stellen waarmee iedere professional zich individueel kan voorbereiden, zodat er tijdens het gesprek verdieping plaatsvindt. Daarnaast draagt het gezamenlijk opstellen van één document bij aan de continuïteit, gezien de vele wisselingen en tekorten waarmee we te maken hebben. Zo zijn er nog steeds scholen die niet altijd een bepaalde ketenpartner hebben en kan dit ook een bespreekpunt zijn in het startgesprek hoe we daar als collectief mee omgaan.

Communicatie
In de eerste week na de zomervakantie ontvangen alle partners en scholen het startpakket. In de berichtgeving naar de scholen is de samenwerking opgezocht met de schoolbesturen. In de berichtgeving naar de ketenpartners is de samenwerking opgezocht met alle managers van de desbetreffende partner.

Werkgroep startgesprek
De werkgroep startgesprek bestaat uit de beleidsmedewerkers van de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, IB’ers van basisscholen, SMW, SPPOH en leerplicht. Op dit moment neemt slechts één intern begeleider plaats in de werkgroep. De werkgroep voert een jaarlijkse evaluatie en eventuele doorontwikkeling van de vorm uit en komt dus slechts enkele keren per schooljaar (online) samen. Wil jij een bijdrage leveren aan en onderdeel zijn van de werkgroep? Maak dan je interesse kenbaar bij Lisa Mesander, de beleidsmedewerker bij SPPOH die de werkgroep mede faciliteert, via l.mesander@sppoh.nl.