Startgesprekken ketenpartners

Het Startgesprek is een gesprek dat op de school wordt gevoerd met alle ketenpartners die verbonden zijn aan de school. Afgesproken is dat elke school en elke ketenpartner het startgesprek voeren in de maanden september en oktober. Ten minste één keer per schooljaar vindt een evaluatie plaats door een cyclus te doorlopen. Je maakt samen afspraken over de samenwerking en hoe er op de populatie van die specifieke school in die wijk wordt afgestemd.

Doel

Een passend aanbod vormgeven, waarbinnen alle kinderen in Haaglanden een ononderbroken ontwikkeling door kunnen maken. We geloven in de kracht van iedere individuele basisschool. Door onze krachten te bundelen, met collega scholen, met jeugdhulp en andere ketenpartners, zijn we samen beter in staat inclusief en passend onderwijs te realiseren.

De documenten zijn samen met de scholen en ketenpartners ontwikkeld om een kwalitatief goed gesprek met elkaar te voeren in een vorm die de inhoud borgt wanneer er wisselingen zijn van collega’s. In de evaluatie kwam naar voren als goede bouwstenen voor een startgesprek: een goede voorbereiding, met elkaar in contact staan, weten waar de verantwoordelijkheden liggen, je eigen professionele ruimte kennen en nemen, toewerken naar collectieve en preventieve oplossingen en goed voorzitterschap.

Het startgesprek met de ketenpartners ondersteunt en structureert de samenwerking van verschillende partners op verschillende scholen met verschillende ontwikkeldoelen. Het startgesprek (en bijbehorende evaluatiegesprek) zal bijdragen aan een goede voorbereiding, gelijke verwachtingen en vergroting van eigenaarschap bij alle ketenpartners. Het voorbereidingsformulier heeft als doel om elke partner voorbereid aan tafel te laten plaatsnemen om de verdieping tijdens het gesprek op te kunnen zoeken. Tijdens het gesprek ondersteunt het samenwerkplan in het vastleggen van afspraken. Hierop kan gemakkelijk worden teruggegrepen tijdens de evaluatie, ook wanneer sprake is van wisselingen van collega’s.

Let op; binnen werkgebieden kan het Startgesprek verschillend worden vormgegeven. Zo vindt in Rijswijk het gehele schooljaar het Preventief Overleg Zorg en Onderwijs (POZO) plaats waar partners elkaar frequenter spreken en is er in een aantal werkgebieden de pilot ‘Wijkgericht werken’ van start, waar het startgesprek ook op wijkniveau gevoerd kan worden. Vorm is volgend aan het doel wat we met elkaar beogen.

Startpakket voor scholen

Scholen hebben zelf de ruimte om te bepalen hoe zij deze documenten inzetten en deelbaar maken. Het samenwerkingsverband faciliteert, de school regisseert. De documenten kan je hieronder als losse documenten downloaden:

    1. Voorbereidingsformulier
    2. Samenwerkplan – Startgesprek
    3. Tussen- en eindevaluatie
    4. Korte invulwijzer

 

Inspiratie

1. Voorbeeldmail uitnodiging partners

 

Wat is het startgesprek?

 

Waarom is het belangrijk om leerlingpopulatie en de wijk goed in beeld te hebben om doelen te behalen?

 

Waarom is goed voorzitterschap zo belangrijk?

 

Op een effectieve wijze kritisch opstellen

 

Hoe kan de agenda van een startgesprek eruit zien? 

 

Doelen en prioriteiten stellen