Maak kennis met het Steunpunt Hersenletsel

12 november 2024 • 10:45

Het Steunpunt Hersenletsel van (V)SO De Piramide biedt in samenwerking met SPPOH laagdrempelige en snelle ondersteuning voor scholen voor kinderen met (Niet Aangeboren) Hersenletsel (NAH) of neurologische klachten. Een interview met Suzanne de Roos, de coördinator van het steunpunt.

 

Je bent al lang met dit onderwerp bezig en stond ook aan de wieg van het steunpunt. Hoe is dat zo gelopen?
“Toen ik na mijn studie (orthopedagogiek in de richting leerproblemen en onderwijskunde) ging werken en met deze kinderen in aanraking kwam, vond ik alles rondom hersenletsel een boeiend onderwerp. En ik wilde er ook graag mee aan de slag omdat het in die tijd nog echt een vergeten groep kinderen was. Daarnaast heb ik zelf op mijn negentiende een ongeluk gehad waaraan ik destijds neurologische klachten overhield. Deze zijn ondertussen verdwenen, in tegenstelling tot NAH, dat blijft helaas levenslang. Ik kon deze groep leerlingen en hun ouders ook vanuit mijn eigen ervaring net wat gerichter ondersteunen, en zo is dit expertisevlak gegroeid.”

Is deze groep kinderen nog steeds een vergeten groep?
“Nee, gelukkig hebben we de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet. Dat is mooi, want alleen al in Den Haag zijn er jaarlijks 20.000 kinderen en jongeren tot 24 jaar met NAH. En dat zijn dan alleen nog de kinderen die gezien worden door een arts, we vermoeden dat de werkelijke groep nog veel groter is”.

Voor welke vragen kun je wel en niet terecht bij het steunpunt?
“Je kunt eigenlijk met een breed spectrum aan vragen bij ons terecht, dat kan zowel over aangeboren als niet-aangeboren hersenletsel gaan. Ook voor neurologische restklachten als gevolg van bijvoorbeeld een hersenschudding, of voor advies bij de begeleiding van leerlingen met epilepsie kun je bij ons terecht. Het steunpunt stelt geen diagnose.  We gaan niet op de stoel van de arts zitten, onze focus ligt echt op de ondersteuningsbehoefte van het kind en zijn ontwikkeling binnen het onderwijs. Het is echt de praktische ondersteuning in de klas waar leerlingen en leerkrachten om zitten te springen. Als je dat goed kunt regelen met elkaar, dan kan een aanzienlijk aantal leerlingen met NAH op het regulier onderwijs blijven.”

Kunnen jullie snel helpen?
“Ja. De collega’s van ons ambulante team van De Piramide kunnen ook worden ingezet voor het Steunpunt, dus meestal kunnen we snel iemand vrijmaken. Daarnaast zijn trajecten voor het Steunpunt kortdurend. We kunnen daardoor maatwerk leveren. Op De Piramide werken we ook met deze kinderen, dus we hebben veel expertise opgebouwd. En als het nodig is, werken we nauw samen met Basalt Revalidatie en andere ketenpartners.”

Wil je tot slot nog iets kwijt?
“Het hebben van een leerling met (Niet Aangeboren) Hersenletsel in jouw klas kan impactvol en soms best spannend zijn en dat snappen we heel goed. Bij de tweejaarlijkse enquête die we organiseren, horen we vaak terug dat scholen het fijn vinden dat we naast ze gaan staan en ze ook deels kunnen ontzorgen. Leerkrachten vertellen ons dat er soms echt een last van hun schouders valt als wij erbij komen. Dat is altijd fijn om te horen.”

Contact opnemen met het Steunpunt Hersenletsel? Op deze pagina vind je meer informatie.

Suzanne de Roos


SPPOH-steunpunten
Het Steunpunt Nieuwkomers is een van de gespecialiseerde steunpunten die SPPOH samen met andere SBO- en SO-scholen heeft ingericht. Dit zijn de andere steunpunten:
Steunpunt Begaafdheid
Steunpunt Trauma
Steunpunt (dreigende) Thuiszitters
Steunpunt Autisme
Steunpunt Nieuwkomers