Maak kennis met het Steunpunt Autisme

12 september 2024 • 15:38
Leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum komen voor in alle vormen van het onderwijs. Om het aanbod goed af te stemmen op deze leerlingen, is het nodig dat leerkrachten en andere betrokkenen goed begrijpen hoe zij met deze leerlingen kunnen omgaan. Het Steunpunt Autisme biedt hulp om de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van leerlingen in kaart te brengen en deze te vertalen in handelingsadviezen. Een interview met psycholoog Liza van Noort, een van de coördinatoren van het steunpunt.

Jij werkt op de Eerste Nederlandse Buitenschool, de school waar het Steunpunt Autisme is ondergebracht.
“Klopt. Ongeveer 90 procent van onze leerlingen heeft een stoornis in het autistisch spectrum, dus vanuit onze expertise denken we dat wij andere scholen goed kunnen ondersteunen. En we willen ook graag preventieve hulp bieden, zodat we kunnen voorkomen dat leerlingen vastlopen of soms zelfs thuis komen te zitten.”

Is het ook de bedoeling dat de ondersteuning van het steunpunt ervoor zorgt dat leerlingen op het reguliere onderwijs kunnen blijven?
“Dat hopen we wel, ja, al is dat van allerlei factoren afhankelijk. Maar het belangrijkste is dat we kinderen in een vroegtijdig stadium kunnen helpen door de juiste expertise in te zetten – of dat nu leidt tot een verwijzing naar het SO of niet.”

Waarvoor kun je wel en waarvoor kun je niet bij het steunpunt terecht?
“Je kunt bij ons terecht voor vragen met betrekking tot handelingsadviezen. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een observatie in de klas, zo van: hoe kunnen we het voor deze leerling zo inrichten dat hij beter kan deelnemen in het onderwijs? Maar het kan ook gaan om een telefonisch consult met betrekking tot een inhoudelijke vraag – het gedrag van een leerling in de gymles bijvoorbeeld. We kunnen ook adviseren over de weg die je moet bewandelen voor diagnostiek of behandeling. We zijn daarentegen niet het juiste loket voor langdurige behandel- en begeleidingstrajecten en brede schoolontwikkeling, maar we kunnen scholen natuurlijk wel doorverwijzen. We hebben heel wat ervaringen met allerlei instanties, dus we kunnen ook de rol van wegwijzer vervullen.”

Denken jullie zelf ook te kunnen leren van het werk voor het steunpunt?
‘Zeker! Ik ga ervan uit dat we een beter beeld krijgen van wat er op de reguliere scholen gebeurt, waardoor we effectiever kunnen zijn in de hulp die we vanuit het steunpunt kunnen bieden. Het is sowieso goed om de banden met scholen aan te halen.”

Hoe hebben jullie het steunpunt bemand?
“In eerste instantie coördineer ik het steunpunt samen met onze adjunct-directeur Barbara Keetman, maar we betrekken ook andere collega’s bij de hulpvragen die komen, bijvoorbeeld voor observaties in de klas. We zijn nog maar net begonnen, dus we bekijken de komende tijd of deze manier van werken bevalt. We zorgen er in ieder geval voor dat het steunpunt niet afhankelijk is van één persoon, want dat maakt je kwetsbaar.”

Contact opnemen met het Steunpunt Autisme? Op deze pagina van de SPPOH-website vind je meer informatie en een invulformulier.

Priscilla de Roo is een van de leerkrachten die observaties doet namens het Steunpunt Autisme.

 

SPPOH-steunpunten

Het Steunpunt Autisme is een van de gespecialiseerde steunpunten die SPPOH samen met andere SBO- en SO-scholen heeft ingericht. Dit zijn de andere steunpunten:
Steunpunt Hersenletsel
Steunpunt Begaafdheid
Steunpunt Trauma
Steunpunt (dreigende) Thuiszitters

Vanaf 1 oktober wordt ook een Steunpunt Nieuwkomers geopend. Houd de website en nieuwsbrief van SPPOH in de gaten voor de laatste informatie.

 

Check ons factsheet over het project begaafdheid