Passend Onderwijs voor dubbel bijzondere leerlingen¹
De combinatie plus groepen (C+) zijn sinds het schooljaar 2019-2020 een onderdeel van het passend onderwijsaanbod binnen SPPOH. De C+ groepen zijn specialistische onderwijs-jeugdhulpgroepen op SBO de Bonte Vlinder van schoolbestuur De Haagse Scholen. De leerlingen die naar deze groepen komen, zijn kinderen met begaafde capaciteiten en specifieke onderwijs en ondersteuningsbehoeften.
Toeleiding C+ plek
Het is een voorziening op het niveau van het samenwerkingsverband, wat betekent dat elke school in het samenwerkingsverband kan toeleiden.
Sinds de hernieuwe TLV-route die per 1 januari 2024 van kracht is, werkt de Bonte Vlinder niet meer met een aanmeldlijst. Dit wekt onjuiste verwachtingen wat betreft het reserveren van een lesplek binnen de C+groepen. De daadwerkelijke wachtlijst bestaat uit kinderen waarvoor een TLV SBO C+ is toegekend door het samenwerkingsverband.
Voor plaatsing in de C+ groep is een TLV SBO met een uitgevoerde toeleidingsprocedure C+ nodig, wat er als volgt kan uitzien:
- De huidige basisschool signaleert volgens de reguliere interne zorgroute dat leer- en of persoonlijkheidseigenschappen passend zijn bij begaafde leerlingen welke de mogelijkheden van de basisondersteuning overstijgen.
- De basisschool betrekt de onderwijsadviseur SPPOH en waar nodig andere expertise om mee te denken. Denk aan Steunpunt begaafdheid (begaafdheid@bontevlinder.nl).
- Het is voor de basisschool en ouders na inzet van ondersteuning duidelijk dat de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling de mogelijkheden van de huidige school overstijgen. De basisschool organiseert een MDO.
- In dit MDO wordt door de adviseur passend onderwijs van SPPOH geadviseerd om de ambulante dienst van SBO De Bonte Vlinder te betrekken voor:
- Arrangement: De basisschool neemt contact op met AB-dienst Bonte Vlinder (ab@bontevlinder.nl). Er wordt gekeken naar een passende uitvoering van het arrangement.
- TLV SBO- C+: De basisschool neemt contact op met AB-dienst Bonte Vlinder (ab@bontevlinder.nl) Wanneer er in het MDO gesproken wordt over de toeleiding van een leerling naar de SBO C+ groepen, moet de Ambulant Begeleider van SBO De Bonte Vlinder al in Fase 1: De Signaleringsfase betrokken zijn.
Op die manier kan in Fase 2 het inhoudelijk advies van de Ambulant Begeleider meegenomen worden bij de beoordeling van de aanvraag. Dit voorkomt situaties waarin een Standaard TLV SBO afgegeven wordt in plaats van de gewenste TLV voor deze specifieke doelgroep (SBO-C+). Voor deze leerlingen is een TLV SBO nodig met aanvullende groepsbekostiging.
De ambulant begeleider observeert het kind in de huidige groep, gaat met het kind in gesprek en leest het dossier. De verkregen gegevens worden beschreven in een analyse waarin de sterktes en zwaktes in het functioneren van de leerling en de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling naar voren komen. De huidige school organiseert vervolgens een MDO waarin de ambulant begeleider de analyse deelt. In dit MDO wordt besloten of de C+ groep van de Bonte Vlinder de passende plek voor de leerling kan zijn. Er wordt een TLV SBO C+ aangevraagd.
Leerlingen worden alleen geplaatst wanneer er een TLV SBO C+ is en er plaats is in één van de twee C+ groepen. Wanneer de Ambulant begeleider in Fase 1 betrokken is, kan deze een waardevolle bijdrage leveren in het verwachtingenmanagement van de ouders en de leerling. De zorgplicht blijft in het geval van het niet beschikbaar zijn van een lesplaats SBO-C+ bij de verwijzende basisschool.
Inclusie en dubbel bijzondere leerlingen
Uit de evaluatie van project begaafdheid is een waardevolle opbrengst in preventieve zin gebleken. Met ondersteuning van de ambulante dienst van SBO de Bonte Vlinder zijn meerdere leeringen die op de toenmalige aanmeldlijst stonden voor de C+ groepen op de eigen school gebleven en bleek een overstap niet meer nodig. Dat betekent dat deze leerlingen geholpen kunnen worden met inzet van extra ondersteuning op de eigen reguliere basisschool. Betrek tijdig expertise t.a.v. begaafdheid, waarin de leerkrachten en school worden meegenomen voor een kansrijke interventie in een zo vroeg mogelijk stadium. Zo kunnen we een overstap naar specialistische groepen voorkomen.
¹“Dubbel-bijzondere (…) leerlingen hebben enerzijds (kenmerken van) zeer hoge intellectuele capaciteiten en anderzijds (kenmerken van) leer- of ontwikkelingsproblemen; dit wordt zichtbaar in een ontwikkelingsprofiel met intra-individuele discrepanties tussen sterktes en (relatieve) zwaktes, die speciale psycho-educatieve behoeften met zich mee kunnen brengen; deze profielen verschillen sterk tussen individuen” (Burger-Veltmeijer, Kroesbergen, Minnaert & Hoogeveen (2018) De hierbij meewegende diagnostische criteria zijn de intellectuele capaciteiten, leerproblemen, ontwikkelingsproblemen en neuropsychologische functies van de leerlingen (Burger-Veltmeijer et al., 2018).