SPPOH start pilot wijkgericht werken

8 oktober 2024 • 12:01

SPPOH is dit schooljaar een pilot gestart om het wijkgericht werken verder te versterken en te ontwikkelen. De pilot loopt in vier werkgebieden: Leidschendam-Voorburg, Leidschenveen-Ypenburg, Scheveningen en Centrum.

Elk van de vier werkgebieden heeft vaste adviseurs die samen verantwoordelijk zijn voor de wijk. Door adviseurs maar in één gebied te laten werken, zorgen we ervoor dat de communicatie tussen scholen en adviseurs korter en directer is. Hierdoor krijgen de adviseurs ook een beter inzicht in de wijk en kunnen ze sneller en effectiever handelen als dat nodig is. In de pilotgebieden testen we verschillende werkwijzen om de samenwerking in de wijk te verbeteren. Het doel is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen, zodat we het wijkgericht werken kunnen optimaliseren. Wat goed werkt, willen we volgend schooljaar toepassen in andere werkgebieden, zodat we overal vooruitgang kunnen boeken in het wijkgericht werken.

Aan het begin van dit schooljaar zijn er in elke wijk bijeenkomsten georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten hebben de adviseurs informatie verzameld en gedeeld welke eerste stappen zij willen nemen. Hieronder vind je per wijk een overzicht van deze stappen.

 Scheveningen

  • Vaste verdeling in scholen over de twee adviseurs.
  • Kennisbank: één keer per week is er online de mogelijkheid voor het bespreken van casussen. Hierbij sluiten aan: JGZ, Kracht en SPPOH. Dit gaat aan de hand van een gespreksleidraad.
  • Adviseurs sluiten aan bij individuele MDO’s waar het gaat over TLV’s.

Leidschendam-Voorburg

  • Vaste verdeling in scholen over de twee adviseurs.
  • Adviseurs sluiten aan bij individuele MDO’s waar dat noodzakelijk is.
  • Inplannen van structurele overleggen tussen school, SPPOH en de jeugdconsulent.
  • Online voorbespreken van het MDO om daarbij te bepalen of aanwezigheid bij het MDO noodzakelijk is.

Leidschenveen-Ypenburg

  • ‘Vaste’ adviseur per casus.
  • MDO waarbij aanwezigheid van adviseur vooraf besproken wordt.
  • Maandelijkse nieuwsbrief om alle partners te informeren.
  • Kennismakingen op alle scholen met directeurs en IB’ers om de wensen, verwachtingen en zorgen te bespreken.
  • Overleg met de ketenpartners om adequater te kunnen handelen, te positioneren en de samenwerking met SPPOH en scholen nog beter af te stemmen.

Centrum

  • Centrum is opgedeeld in twee werkbare wijken: Centrum West en Centrum Oost. Centrum West heeft de scholen verdeeld en deze scholen hebben een vaste adviseur. In Centrum Oost hebben de scholen geen vaste adviseur.
  • Spreekuur op afspraak met minimaal één van de adviseurs. Tijdens deze bespreking kan ook worden bepaald of aanwezigheid van een adviseur noodzakelijk is bij een MDO.
  • Online casusoverleg/intervisie: een online moment tussen twee of meer scholen en een adviseur om een casus te bespreken.

Evaluatie
Tijdens deze pilot zullen we op twee momenten (begin 2025 en voorjaar 2025) de scholen en mogelijk ook andere samenwerkingspartners benaderen voor een evaluatie. Hierbij maken we gebruik van een aantal pijlers die we in de komende maanden verder gaan uitwerken. Tijdens de evaluatie vragen we onze partners naar verschillende aspecten van het proces, zodat we kunnen zien wat goed gaat, wat minder goed werkt en waar we eventueel moeten bijsturen.