‘Nadat Amar een dag had meegedraaid in zijn nieuwe klas, zei hij: ‘Mama, je hebt de goede keuze gemaakt’’

18 juni 2024 • 12:38

Binnen het samenwerkingsverband werken we aan de vergroting van inclusie in het regulier basisonderwijs. Dit betekent dat zoveel mogelijk leerlingen samen naar school gaan in hun eigen wijk. Onderdeel hiervan vormt het bevorderen van de overstap van leerlingen van een SBO-school naar het regulier basisonderwijs. Amar (10) is zo’n leerling. Hij ging van De Bonte Vlinder naar CBS De Vliermeent. We organiseerden een tweegesprek tussen Arianne de Vries, IB’er op De Vliermeent, en Zamora Pengel, de moeder van Amar.

Zamora: “Ik had al vrij snel vermoedens van autisme bij Amar. Zijn spraak kwam bijvoorbeeld laat op gang en zijn woordenschat was gering. Toen Amar bijna 4  jaar oud was, is hij een traject ingegaan bij Kentalis, dat onder andere kinderen helpt met een taalontwikkelingsachterstand. Op advies van Integrale Vroeghulp was ik toen ook al in gesprek geraakt met De Bonte Vlinder en ik raakte er steeds meer van overtuigd dat hij daar op zijn plek zou zijn. Dat was ook zo, totdat Amar in groep 5 zat. Qua intelligentie stak hij er echt wel bovenuit en ook sociaal-emotioneel vond ik eigenlijk dat hij klaar was voor een reguliere school. Dat heb ik toen aangegeven bij De Bonte Vlinder. Ik vond dat best moeilijk, het voelde een beetje als verraad aan een school waar ik heel blij mee was, maar gelukkig reageerde De Bonte Vlinder positief.”

Arianne: “Wij zijn een school die in eerste instantie probeert om zoveel mogelijk kinderen binnen de school te houden en ze niet te laten uitstromen naar speciaal basisonderwijs. Vanuit diezelfde gedachte staan we ook open om kinderen uit het SBO weer terug te nemen. Toen De Bonte Vlinder ons benaderde voor Amar, zijn we hem gaan observeren in de klas. We zagen eigenlijk vrij snel dat hij niet meer thuis hoorde op het SBO, maar we zagen ook dat er nog een weg te bewandelen was om hem goed bij ons te kunnen laten instromen. We hebben samen met De Bonte Vlinder en Zamora een plan gemaakt, waarbij we begonnen zijn met één dag per week wennen.”

Zamora: “Ik was heel blij toen De Vliermeent begon over wendagen, want naar mijn gevoel was dat echt de beste route om de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen. Ik dacht meteen: ja, ze begrijpen het. Amar vond het best even moeilijk toen ik hem vertelde dat hij naar een andere school zou gaan, maar nadat hij een dagje had meegedraaid op De Vliermeent, zei hij op de fiets terug naar huis: ‘Mama, je hebt de goede keuze gemaakt.’ Daar was ik natuurlijk heel blij mee. We zijn diezelfde dag nog op De Bonte Vlinder gaan vertellen hoe het was geweest, want dat wilde Amar heel graag.”

Arianne: “Samen met De Bonte Vlinder hebben we Amar klaargestoomd voor onze school. Rekenen kan hij heel goed, dat was niet het probleem. Maar voor andere vakken, zoals spelling en begrijpend lezen, is De Bonte Vlinder al in een vroeg stadium met hem gaan oefenen, waarbij ze al onze methodes hebben gekregen. Het fijne van Amar is dat hij zelf om hulp vraagt als hij dat nodig heeft. En dat hij een juf heeft die dat goed aanvult en open staat voor wie hij is. We hebben daarnaast een maatje aan hem gekoppeld, een medeleerling die Amar helpt en begeleidt. De klas pakte dat goed op, eigenlijk willen ze allemaal wel Amars maatje zijn.”

Zamora: “Amar heeft het geweldig naar zijn zin op De Vliermeent. Hij zit echt wel in het autistisch spectrum, maar ik weet ook dat hij zich met een beetje hulp prima zal kunnen handhaven in de samenleving. Daarom ben ik ook blij dat hij nu op een reguliere school zit. Ook daar heeft hij nog steeds extra begeleiding nodig, maar die krijgt hij van de juf. Hij heeft verder geen OPP en heeft een voorlopig havo-advies. Ik ben gewoon heel erg trots op mijn kind.”

Arianne: “Het is eigenlijk een succesverhaal. En dat geldt voor de meeste leerlingen die overstappen vanuit het speciaal basisonderwijs naar De Vliermeent. Dat heeft te maken met de samenwerking met de SBO-scholen, want je kunt een leerling nooit zomaar laten overstappen – dat is simpelweg een recept voor mislukking. Maar als je het goed plant en de leerling de gelegenheid geeft om te wennen, dan pakt het gewoon meestal goed uit. En in dat hele proces is de driehoek school, ouders en kind ontzettend belangrijk.”

Zamora: “Als ouder heb ik me altijd open en eerlijk opgesteld en ik merk dat De Vliermeent dat ook doet. Dan kom je echt samen verder en dat waardeer ik. Als ouder heb ik mezelf altijd geprobeerd zo goed mogelijk te informeren. Gelukkig zijn er steeds meer plekken waar je tegenwoordig als ouder terechtkunt, zoals de Ouder- en Jeugdsteunpunten. Dat is winst.”


Tip voor het samenwerkingsverband?
Zamora: “We hebben besproken dat het belangrijk is om een goed plan te maken voor de overstap en daar proactief mee om te gaan. Als de adviseur passend onderwijs twijfelt over het verlengen van een TLV, zou de adviseur bijvoorbeeld kunnen zeggen: oké, we verlengen voor een jaar, maar gaan intussen wel alvast concrete plannen maken voor de overstap.”

Op de foto: Arianne (links) en Zamora

Meer informatie over overstappen van SBO naar regulier? Kijk dan op deze pagina. 

 

‘Als je het goed plant en de leerling de gelegenheid geeft om te wennen, dan pakt het gewoon meestal goed uit’

SPPOH zoekt een management-assistent