Veel van en met elkaar geleerd

15 juni 2024 • 16:40

Over begaafdheid (aflevering 9, slot)
Door: Janneke Breedijk

Nog ruim drie weken, dan is het zomervakantie! De afgelopen week stond (voor mij) in het teken van het  bekijken van aanvragen van de impulsgelden. 1 Juni was (eigenlijk) de deadline voor het inleveren van een aanvraag. Bijna gelukt, er zit nog wat in de pijpleiding en als die binnen (en positief beoordeeld) zijn, is de impuls vanaf 2019 in totaal 46 toegekend.

In de tijd dat ik werkzaam ben voor SPPOH zijn er vijf intervisiebijeenkomsten geweest, die door aanwezigen telkens als waardevol werden ervaren. Voor de komende projecttijd is het plan om intervisiemomenten op te nemen in de netwerkbijeenkomsten (vier keer per jaar). Tijdens de masterclasses is er ook ruimschoots tijd om te praten over de eigen schoolsituatie, afspraken te maken voor een bezoek bij elkaar en een kijkje te nemen in de ‘onderwijskeuken’ (grappig woord om te googelen, er zijn speciale keukens voor het onderwijs, maar dat bedoelde ik niet).

Het is interessant en belangrijk om te weten wat de plannen zijn van scholen, wat wil een school met de impulsgelden voor elkaar krijgen? Ik geef graag wat voorbeelden:

  • Doelgroep helder krijgen, dus werken aan professionalisering op gebied van begaafdheid en talentontwikkeling;
  • Kennisdeling van alle scholen binnen een bestuur en daar de interne specialist voor faciliteren;
  • Leerkrachtvaardigheden versterken binnen de school voor begaafde leerlingen met specifieke ontwikkelondersteuning op gebied van executieve vaardigheden (binnen de groep);
  • Vanaf groep 3 groepsleerkrachten in overleg met IB/plusklasleerkracht leren kijken welke leerlingen extra uitdaging nodig hebben (ontwikkelbehoefte, werkhouding en resultaten);
  • Wekelijkse bijeenkomsten voor doelgroep-leerlingen en een 0-meting om de ervaring van het onderwijsaanbod aldaar bij leerlingen en leerkrachten meten;
  • Faciliteren van een plusklasleerkracht (samen met externe deskundige) om collega’s mee te nemen in het aanbieden van onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen;
  • Nascholing organiseren met betrekking tot compacten en verrijken;
  • Kennisdeling in het team door een werkgroep over (onder meer gebruik van) materiaal, collegiale consultatie (met betrekking tot onderwijsaanpassingen) en feedback;
  • Aanschaf materialen om naast de plusgroep ook in de reguliere klassen te kunnen verdiepen en verrijken (kiesmap, kieskast en kieskarren);
  • Enquête ontwerpen en afnemen bij de leerlingen (en hun leerkrachten) over het samenwerken en welbevinden van plusklasleerlingen (resultaat is dat dit verbeterd is);
  • Het aanbod van de plusklas breder trekken en koppelen aan een planmatig aanbod met betrekking tot executieve vaardigheden, schoolbreed voor groep 4 t/m 8, inzet op advanced teaching: kinderen met ondersteuningsbehoefte (in relatie tot HB) krijgen remedial teaching;
  • Ontwikkelen van documenten zoals bijvoorbeeld een kwaliteitskaart Doortoetsen, Versnellen en OPP op ontwikkelingsvoorsprong;
  • Ontwikkelen van een mini-training voor nieuwe/startende leerkrachten.

Serieus: wat is er ontzettend veel van en met elkaar geleerd, ik kon nog minstens vier pagina’s vullen! We werken aan een samenvatting van de aanvragen van alle scholen en een plattegrond, zodat scholen die – ongeveer – hetzelfde doel voor ogen hebben, een vergelijkbare populatie hebben of dicht bij elkaar in de buurt zijn, met en van elkaar kunnen blijven leren. In de netwerkbijeenkomsten en de komende masterclasses faciliteren we dat weer graag! Heb je interesse in een bepaald onderwerp, gerelateerd aan begaafdheid, laat het ons weten.

Fijne zomervakantie alvast!

Een keer in de maand behandelt ECHA-specialist Janneke Breedijk van de projectgroep begaafdheid een aspect van dit veelzijdige onderwerp. Dit is de laatste aflevering Veel thema’s komen ook aan de orde tijdens de masterclasses  en de bijeenkomsten van de leernetwerken. Voor vragen hierover, stuur een e-mail naar j.breedijk@sppoh.nl of kijk bij de bijeenkomsten.