‘Ik heb geleerd om beter mijn grenzen aan te geven’

15 april 2024 • 11:53

Annabel Derwort, IB’er op de Rijswijkse Prins Mauritsschool, volgde de training ‘Samenwerken onder spanning’ van Pro Ago. Ze vertelt over haar ervaringen met deze training.

Wat houdt de training ‘Samenwerken onder spanning’ in?
“In de kern komt het erop neer dat wanneer het niet zo lekker loopt in een samenwerking, je met behulp van bepaalde technieken leert om die samenwerking te verbeteren. In beginsel gaat het dan om de relatie met ouders, maar je kunt het natuurlijk ook toepassen als je een lastige kwestie met een collega hebt. Of zelfs in je privéleven, want ook daar ga je bepaalde patronen herkennen.”

Kun je een voorbeeld geven van een techniek die je hebt geleerd?
“We hebben veel geleerd over De trein van Boos naar Middel, dat is een gespreksmethode die veel wordt gebruikt in het onderwijs en de psychologie. Je leert om de samenwerking met ouders te zien als een trein die langs verschillende stations rijdt. Boos is het station waarbij de emotie centraal staat. In het onderwijs zijn we nogal eens geneigd om meteen door te willen gaan naar de oplossing, maar bij de training leer je om ook tijd te nemen voor het station Boos.”

Gaat het dan om het erkennen van de emoties van de ouders?
“Inderdaad. Doe je dat niet en wals je daar overheen, dan raak je elkaar helemaal kwijt. Daarom is het belangrijk om goed te luisteren en vragen te stellen, zodat je beter begrijpt waar de gevoelens vandaan komen. Dat betekent trouwens niet dat je in alles met ze moet meegaan, maar wel dat je oprechte interesse toont.”

Kun je nog een voorbeeld geven van wat je hebt geleerd?
“Ik heb geleerd om beter mijn grenzen aan te geven. Soms zegt je gevoel in een gesprek met ouders dat wat zij voorstellen niet de goede weg is, maar dan ga je daar soms toch (deels) in mee. Je zegt in feite ‘ja’ tegen een nee-gevoel. Ik heb geleerd dat de samenwerking ervan opknapt wanneer je duidelijk je grenzen aangeeft, terwijl je misschien het tegendeel zou verwachten.”

Hoe merk je dat in je dagelijkse werk?
“Neem ouders die gescheiden zijn en niet goed door één deur kunnen. Iedere school heeft daarmee te maken. Sinds de training zeg ik aan het begin van een gesprek met deze ouders: ‘Jullie kind staat centraal. Daar gaan we het over hebben en ik verwacht dat jullie geen ruzie maken met elkaar.’ Het is best spannend om dat te zeggen, maar je staat versteld van het resultaat. De drempel voor ouders om daadwerkelijk ruzie te maken, ligt veel hoger als je het bespreekbaar maakt.”

Tijdens de training bespreek je veel casussen met collega’s van andere scholen.
“Klopt, ook dat is ontzettend leerzaam. Je herkent veel, want op de meeste scholen spelen zo ongeveer dezelfde problematieken. Maar toch pakt iedere school het weer net even anders aan en het is heel leuk en nuttig om je ervaringen met elkaar te delen.”

De training kost best veel tijd, want het gaat om elf bijeenkomsten. Is het die tijd waard?
“Ja absoluut. Je kunt namelijk echt de diepte in. Ik heb deze training samen met onze directeur gevolgd. Ook voor leerkrachten kan het interessant zijn. Wij proberen de opgedane kennis zoveel mogelijk over te dragen aan collega’s.”

Hoe doen jullie dat?
“We hebben het er bijvoorbeeld over tijdens het bouwoverleg. Daar deel ik werkvormen die ik op de training heb geleerd. Daarnaast organiseren we kenniskringen op school, dat zijn uurtjes op woensdagmiddag waar je zaken die je hebt geleerd kunt delen met het hele team.”

De training ‘Samenwerken onder spanning’ wordt gegeven door het bureau Pro Ago. Dat is oud-Grieks en betekent ‘Ik handel vooraf’. Maar het betekent ook: ‘Ik voed op.’ Dit schooljaar (vanaf 5 juni) start er nog één nieuwe cursus, waarvoor nog plekken beschikbaar zijn. Deelname is gratis en je kunt je opgeven via onze pagina ‘Scholing’