‘Ik zie de kinderen aan gaan’
13 december 2023 • 12:52Kitty van Keulen heeft haar eigen praktijk als zelfstandig talentbegeleider en specialist hoogbegaafdheid. Op de conferentie ‘Begaafdheid en inclusiever onderwijs’ geeft Kitty een workshop over de zogeheten Math Circle.
Wat is een Math Circle?
‘In de kern is een Math Circle een aanpak die naast je methode ingezet kan worden. In een Math Circle gaan leerlingen aan de slag met rekenuitdagingen waar niet meteen een antwoord op is. Deze rekenaanpak is begin vorige eeuw in Oost-Europa ontstaan. Vervolgens hebben immigranten de aanpak meegenomen naar de Verenigde Staten, waar het pas echt groot werd. Ik heb zelf in de VS gewoond en daar Math Circle in de klas ingezet. Maandag tot en met vrijdag gaven we ‘gewone’ rekenles, en op vrijdag kreeg elke klas Math Circle tijdens het rekenuur.’
Kun je een voorbeeld geven van zo’n opgave
‘Een heel simpel voorbeeld is dat je vraagt: je gaat straks naar huis, hoeveel verschillende manieren zijn er om thuis te komen? En dan laat je leerlingen daarmee aan het werk gaan. Ze gaan misschien meerdere plattegronden tekenen, het met blokken of papiertjes nabouwen en turven, of op andere manieren proberen om tot een antwoord te komen. Het kan allemaal. Het gaat erom dat ze op onderzoek durven uitgaan. Het uiteindelijke antwoord is helemaal niet zo belangrijk, sterker nog: dat is niet altijd te geven. Het gaat veel meer om het proces om tot een antwoord te komen, om de leeropbrengsten van de leerling en om met plezier met rekenen bezig te zijn.’
Waarom ben je zo’n voorstander van de Math Circle?
‘Een Math Circle is in feite een vakkenverstrengeling maar dan binnen het kennisgebied rekenen, met problemen die niet zo eenduidig zijn op te lossen. Het doet zowel een beroep op rekenvaardigheden als vaardigheden die mensen in de toekomst steeds vaker nodig zullen hebben. Door de aard van de problemen kunnen kinderen dieper aan het werk gaan met het rekenen, en daarbij soms tot eigen nieuwe vragen, strategieën en inzichten, en zogenaamde ‘aha-momenten’ komen. En dat is de reden dat ik hoop dat veel meer scholen ermee aan de gang gaan.’
Kitty van Keulen
Is de Math Circle specifiek bedoeld voor hoogbegaafde leerlingen?
‘Nee, maar wel specifiek hooggewaardeerd door hoogbegaafde leerlingen. In principe kunnen alle leerlingen deelnemen aan een Math Circle. Ongemerkt geef je als leerkracht misschien al opdrachten met een Math Circle-aanpak. Ik pleit voor een lage instap en een hoog plafond. Dus je kunt er met de hele klas mee aan de slag, maar je kunt natuurlijk ook differentiëren in je aanbod, waarbij je dit specifiek voor groepjes hoogbegaafde leerlingen aanbiedt als verdieping binnen het domein rekenen.’
Hoe merk je dat het gewaardeerd wordt door hoogbegaafde leerlingen?
‘Je ziet gewoon dat ze aan gaan als ze met een Math Circle bezig zijn. Je kunt een opdracht individueel doen, maar het is echt een meerwaarde om het in groepjes te doen. Zeker voor hoogbegaafde kinderen is het ontzettend belangrijk om samen te werken met ontwikkelingsgelijken. Ze vinden het fijn als ze zowel de ruimte krijgen als de ondersteuning om vragen te mogen stellen, te experimenteren en hun eigen weg naar de oplossing te zoeken.’
Hoe ziet jouw workshop er op de conferentie in maart uit?
‘Ik wil de deelnemers echt de meerwaarde van een Math Circle laten ervaren. Dus ze krijgen ook daadwerkelijk de kans om in de rol van leerling te gaan door samen een opgave proberen op te lossen, natuurlijk aangevuld met informatie over hoe je dit in de klas zelf kunt doen.’
Bekijk de website van IQVerwonder, de praktijk van Kitty van Keulen.
Van 9 t/m 17 maart 2024 vindt de ‘Week van de Hoogbegaafdheid’ plaats. Midden in deze week – op 13 maart 2024 – organiseert de projectgroep begaafdheid van SPPOH de conferentie ‘Begaafdheid en inclusiever onderwijs; wat kan jij doen?’ De middagconferentie is bij te wonen door leerkrachten, IB’ers en directies van PO-scholen. Ook zijn medewerkers van zorgverlenende instanties uit de regio Den Haag van harte welkom. Na het bijwonen van deze conferentie weet jij hoe jij kunt bijdragen aan een inclusieve(re) schooltijd van jouw leerlingen.