‘Je hoeft het niet alleen te doen’

14 oktober 2023 • 15:02

Het Steunpunt (dreigende) Thuiszitters is op 1 oktober geopend en wordt bemand door Mariska van Oosten en Marissa Altena van SBO Het Avontuur. Je kunt bij ze terecht voor al je vragen over leerlingen die dreigen thuis te komen zitten of al daadwerkelijk niet meer naar school gaan. ‘Dit soort ingewikkelde problemen moet je zoveel mogelijk samen oplossen.’

Er is een groeiende vraag vanuit scholen om mee te denken als het gaat om dreigende thuiszitters. We horen vragen als: ‘Help mij een stapje verder in deze complexe situatie’ en ‘Ik weet niet hoe ik deze leerling binnen boord kan houden’. Met name onder kinderen in de kleuterleeftijd neemt het aantal vragen toe, legt Mariska uit. ‘Dat zijn bijvoorbeeld kinderen die door corona niet naar een peuterspeelzaal of andere vorm van opvang zijn gegaan en daardoor een te grote stap moeten zetten naar een schoolse setting. Gelukkig krijgen we binnen het samenwerkingsverband binnenkort de voorziening van de startklas, waardoor we deze kinderen op een goede manier naar school kunnen begeleiden in elk werkgebied.’

Grens trekken
Vaak komen leerlingen thuis te zitten wanneer ze te kampen hebben met meerdere problematieken tegelijk, waaronder problemen met het gedrag. Mariska: ‘Een leerling die cognitief niet goed kan meekomen, maar zich wél goed gedraagt, komt meestal niet thuis te zitten. Maar als het gedrag ook nog eens moeilijk is, dan trekken scholen sneller een grens. Ook zien we vaak dat een leerling thuis komt te zitten omdat school en de ouders een conflict hebben.’

Om erger (lees: thuiszitten) te voorkomen, is het zaak dat scholen snel en systematisch in actie komen, maar om allerlei begrijpelijke redenen, zoals het personeelstekort, schiet dat er soms bij in. Dat maakt het soms uitdagend om de kwaliteit van de basisondersteuning te borgen. ‘Zo horen wij geregeld dat het inschakelen van een leerplichtambtenaar nog niet is gelukt of dat de adviseur van het samenwerkingsverband nog niet op de hoogte is’, zegt Marissa.

Samen doen
‘We zien regelmatig dat kinderen geen ontwikkelingsperspectief hebben’, vult Mariska aan, ‘dan wordt het ingewikkeld om goed in kaart te brengen wat een leerling nodig heeft.’ ‘Wij zouden wensen in ons samenwerkingsverband dat we met elkaar de mogelijkheden onderzoeken en durven in te zetten om flexibel onderwijs te blijven bieden binnen onze zorgplicht’. Wij kunnen bij de verschillende stappen binnen het proces meedenken met de scholen om tot een oplossing te komen.’

Want dat is waarvoor het Steunpunt (dreigende) Thuiszitters in het leven is geroepen: als vraagbaak voor alles wat met dit onderwerp te maken heeft. Mariska: ‘Er speelt van alles in het onderwijs: te weinig leerkrachten, een interim-IB’er, een nieuwe directeur, een ketenpartner die ontbreekt… Dus ik kan me voorstellen dat je soms een stap in een proces mist. Onze boodschap is: je hoeft het niet alleen te doen, wij kunnen helpen. We beantwoorden vragen, helpen mee met het opstellen van een OPP, schuiven aan bij MDO’s en hebben een frisse blik. Natuurlijk weten wij ook niet alles, het gaat erom dat je samen meer weet dan alleen.’

De Ontdekkers
Het is geen toeval dat het steunpunt is belegd bij SBO Het Avontuur. Marissa: ‘We hebben veel expertise op dit gebied. Zo zijn we onderdeel van de werkgroep thuiszitters binnen SPPOH,  waar leerplicht en de gemeenten onderdeel van zijn. Daarnaast hebben we hier de groep De Ontdekkers opgezet; kinderen die binnen het onderwijs zijn vastgelopen, kunnen in deze groep ‘ontdekken’ hoe ze hun schoolcarrière het beste kunnen vervolgen. In de afgelopen drie jaar hebben we samen met de stamscholen 25 leerlingen terug het onderwijs in kunnen krijgen.’

Loket en steunpunt
Naast het Steunpunt (dreigende) Thuiszitters is er ook een Loket Verzuim en Thuiszitters. Wat is het verschil? Mariska: ‘Wij richten ons met name op preventie. Het loket kan via de zogeheten advies- en doorbraaktafel faciliteren met middelen als dat het struikelblok is, waardoor er een patstelling is ontstaan met een thuiszittende leerling.’

Op de foto bovenaan: Mariska van Oosten (rechts) en Marissa Altena