Het Ouder- en Jeugdsteunpunt in 2023-2024

8 november 2024 • 11:10

Het einde van het jaar is de periode van de jaarlijstjes. In het kader daarvan zetten we een aantal feiten en cijfers van het Ouder- en Jeugdsteunpunt over het afgelopen schooljaar op een rij.

Het Ouder- en Jeugdsteunpunt, sinds augustus 2022 belegd bij SPPOH (basisonderwijs) en SWVZHW (voortgezet onderwijs), biedt ouders een veilige plek om vragen te stellen, zorgen te delen en informatie te vinden over het onderwijsaanbod en ondersteuningsmogelijkheden. Als onafhankelijk orgaan ondersteunt het Ouder- en Jeugdsteunpunt ouders in hun rol als gesprekspartner, stimuleert hun betrokkenheid en maakt hen wegwijs in alle stappen van het proces. Het dient als klankbord.

Aantal meldingen schooljaar 2023-24

  • Totaal aantal meldingen: 247 (dit waren er 276 in 2022-23)
  • Aantal meldingen voor het basisonderwijs: 180 (220 in 2022-23)
  • Aantal meldingen voor het voortgezet onderwijs: 67 (56 in 2022-23)

Welke vragen komen er binnen bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt?


In welke maanden komen de meeste vragen binnen?

Wat zijn voorbeelden van vragen die aan het Ouder- en Jeugdsteunpunt worden gesteld?

  • “Wat leren kinderen op een school voor speciaal onderwijs en wat betekent dit voor de toekomst van mijn zoon?”
  • “We are from Greece, living in The Hague for a month. Our child is 10 years old and has autism. How do we find the right school?”
  • “Mijn kind zit in groep 8. Hij krijgt extra hulp op school. Welke ondersteuning kan hij krijgen om de overgang goed te laten verlopen?”
  • “Mijn dochter wordt bijna zes en is nog nooit naar school geweest, ze zitten allemaal vol, wie helpt mij?”

 Wat zijn de plannen voor de toekomst?

  • We gaan onderzoeken hoe tevreden ouders zijn die contact hebben met het Ouder- en Jeugdsteunpunt. Met de uitkomsten kunnen we het steunpunt verder verbeteren.
  • We gaan vaker en beter samenwerken met de organisaties die jeugdhulp regelen. Op die manier kunnen we ouders beter helpen.
  • Als we door de contacten met ouders zien dat bepaalde problemen vaak voorkomen, dan gaan we hierover in gesprek met scholen.