Maak kennis met het Steunpunt Trauma

12 december 2024 • 11:40

Leerlingen die veel meemaken, nemen hun ervaringen mee als ze naar school gaan. Het leren en de omgang met anderen kunnen in het gedrang komen. Deze leerlingen doen een bijzonder appel op onderwijsprofessionals. Voor vragen en hulp kunnen de professionals terecht bij het Steunpunt Trauma, dat is belegd bij De Loodsboot. Een interview met locatiedirecteur Suzan Stromeier en Orthopedagoog Annelies Leechburch.

Hoe hebben jullie de taken verdeeld?
Suzan: “Als locatiedirecteur coördineer ik het steunpunt en fungeer ik als frontoffice. Ik kijk naar de verzoeken die binnenkomen en geleid die dan door naar een collega, van wie Annelies er eentje is. Denise Otte en Katinka Smit zijn de andere twee collega’s die voor het steunpunt worden ingezet.”

Kunnen jullie een voorbeeld geven van het soort vragen dat binnenkomt bij het Steunpunt Trauma?
Annelies: “Ik heb vanochtend bijvoorbeeld een intake gehad voor een leerling die thuis veel te maken heeft met huiselijk geweld. De ingrijpende gebeurtenissen van thuis hebben veel invloed op het gedrag van deze leerling in de klas, waardoor de school zich handelingsverlegen voelt. Het kan soms heftig zijn, zowel voor de leerling, de klasgenoten en de leerkracht.”

Wat kun je als steunpunt doen om deze en andere scholen te helpen?
Annelies: “Ik vraag goed uit waar ze tegenaan lopen. Daarnaast kan ik leerlingen observeren in de klas. Ik probeer altijd vrij snel een inschatting te maken of onderwijs voorliggend is, of zorg. Heb je die vraag beantwoord, dan kun je nadenken over de vervolgstappen en of die in de klas plaatsvinden of dat er ook zorg nodig is. Zo proberen we scholen zo goed mogelijk te begeleiden in de vier uur die we per leerling kunnen helpen.”

Van linksboven met de klok mee: Annelies, Denise, Suzan en Katinka.

Kun je een paar algemene tips en adviezen geven voor scholen die met trauma te maken krijgen?
Annelies: “Het is altijd goed om aan de veerkracht van leerlingen te werken, ook als er geen trauma in het spel is. Daarnaast is het belangrijk om je leerlingen echt te zien en aandacht voor ze te hebben en te zorgen dat je aansluit bij hun specifieke interesses en talenten. En bouw zoveel mogelijk duidelijkheid en voorspelbaarheid in, ook dat is een algemeen advies wat ik kan geven.”
Suzan: “Schroom ook niet om ons te bellen. Je kunt beter een keer te veel bellen dan te weinig. Soms komen scholen bij ons voor advies over een verwijzing. Dat is jammer, want dan ben je eigenlijk te laat. Hoe eerder je ons belt, hoe beter.”

Zie je de laatste tijd meer of minder vragen binnenkomen bij het steunpunt?
Suzan: “Het verschuift. We zien vragen over individuele leerlingen enigszins afnemen. Tegelijkertijd krijgen we meer verzoeken voor algemene overdracht van informatie en vaardigheden, zoals workshops en trainingen traumasensitief onderwijs voor het hele team. Dat is een goede ontwikkeling, omdat je door versterking van het team meer aan preventie kunt doen. Die workshops en trainingen vallen niet onder het steunpunt, maar kunnen wel door het ambulante team van De Loodsboot worden gegeven.”

Contact opnemen met het Steunpunt Trauma? Op deze pagina vind je meer informatie.

 

SPPOH-steunpunten
Het Steunpunt Trauma is een van de gespecialiseerde steunpunten die SPPOH samen met andere SBO- en SO-scholen heeft ingericht. Dit zijn de andere steunpunten:
Steunpunt Hersenletsel
Steunpunt Begaafdheid
Steunpunt Nieuwkomers
Steunpunt (dreigende) Thuiszitters
Steunpunt Autisme

Schrijf je nu in voor ons jaarcongres over inclusie op 19 maart!