Maak kennis met het Steunpunt Nieuwkomers
10 oktober 2024 • 10:22Scholen met nieuwkomersklassen lopen regelmatig tegen vragen aan met betrekking tot ondersteuningsbehoefte van leerlingen. Het zijn vragen die ze nog niet eerder (in die mate) tegen zijn gekomen. Om scholen te ondersteunen en expertise rondom nieuwkomers met ondersteuningsbehoefte te delen, is het Steunpunt Nieuwkomers ingericht. Een interview met kwaliteits- en trajectcoördinator Miriam Busse en directeur Marthe van den Boer van SBO Merlijn, de school die het steunpunt bemant.
Jullie hebben de afgelopen jaren de nodige ervaring opgedaan met nieuwkomers. Kunnen jullie daar iets over vertellen?
Miriam: “We hebben hier op school een nieuwkomersklas met kinderen waarbij direct of na verloop van tijd duidelijk werd dat er meer aan de hand was dan alleen de taalbarrière. Denk aan gedragsproblemen, cognitieve problemen, trauma of verwaarlozing. De klas begon met een paar kinderen en inmiddels zijn het er tien tot twaalf, in de leeftijden van groep 3 tot groep 8. Met een leerkracht die gespecialiseerd is in nieuwkomers proberen we een passende plek voor deze kinderen te vinden.”
Voor welk type vragen kunnen scholen bij het Steunpunt Nieuwkomers terecht?
Marthe: “Het steunpunt is er voor nieuwkomersscholen die vragen hebben over leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Op de website van SPPOH staat beschreven waarvoor je bij ons terecht kunt. Maar als je twijfelt, bel ons dan gewoon. Het steunpunt heeft namelijk ook een gidsfunctie. Door de expertise die we de afgelopen jaren hebben opgedaan, kunnen we je vast verder helpen.”
Hoe hebben jullie het steunpunt ingericht?
Marthe: “Miriam is de coördinator van het steunpunt. Zij kijkt samen met onze nieuwkomersspecialisten naar de hulpvragen die binnenkomen en hoe we die het beste kunnen opvolgen.”
Hebben jullie tot slot nog een algemeen advies voor scholen met nieuwkomersklassen?
Miriam: “Ik denk dan meteen aan het sociaal-emotionele stuk. Het is belangrijk om een kind rustig te laten landen in de klas. Het ene kind heeft daar meer tijd voor nodig dan het andere. Pas als een kind zich veilig en vertrouwd voelt, zal het ook open gaan staan voor de Nederlandse taal. Verder is het belangrijk dat je aandacht hebt voor hun cultuur en taal. Kinderen bloeien op als ze merken dat je geïnteresseerd bent in hun eigen achtergrond.”
Marthe: “Zowel voor al onze leerlingen als voor ons schoolteam is het een enorme verrijking om met al die culturen in aanraking te komen.”
Contact opnemen met het Steunpunt Nieuwkomers? Op deze pagina vind je meer informatie en een invulformulier.
Op de foto: Miriam Busse (links) en Marthe van den Boer (rechts).
SPPOH-steunpunten
Het Steunpunt Nieuwkomers is een van de gespecialiseerde steunpunten die SPPOH samen met andere SBO- en SO-scholen heeft ingericht. Dit zijn de andere steunpunten:
– Steunpunt Hersenletsel
– Steunpunt Begaafdheid
– Steunpunt Trauma
– Steunpunt (dreigende) Thuiszitters
– Steunpunt Autisme